Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog Grid / Transport żywności i płynów - dostawa w czasie pandemii /

sushi na wynos

Ograniczenia dla branży gastronomicznej wymusiły dynamiczny rozwój zamówień on-line, bezdotykowych płatności i dostaw bezkontaktowych. Co jeszcze zmieniło się na plus dla klienta w dobie COVID-19? Czy (nie)bezpieczna dostawa w czasie pandemii to mit? Jak wygląda przyszłość polskich barów i restauracji?

Pomoc Państwa pokrywa około 10% zapotrzebowania przedsiębiorców związanych z rynkiem HoReCa. Dodajmy do tego 90% spadek przychodów w porównaniu z rokiem sprzed pandemii i otrzymujemy idealne wręcz warunki pod plajtę. Po początkowej panice lokale gastronomiczne walczą o przetrwanie wprowadzając nowy system działania na nieznaną dotąd skalę. Okazuje się, że rynek dostaw to szansa rozwoju na niespożytkowanym dotąd gruncie. Jak na zmiany reagują właściciele lokali i ich goście?

Trudny moment przejściowy

Rynek zamówień jedzenia online bardzo popularny w Wielkiej Brytanii czy Holandii, w Polsce dopiero staje na nogi. Prognozy są jednak optymistyczne, bo jego wartość sukcesywnie rośnie i zbliża się do dwucyfrowych słupków zachodnich sąsiadów.

Paradoksalnie na tym zamieszaniu najwięcej zyskamy my – klienci. Przestawienie się na działalność on-line przerosło 30% restauratorów, którzy zamknęli lokale nie podejmując próby dostaw do domów. Upadłości ogłaszają kolejne miejsca, inne wolą przeczekać i odrobić straty w sezonie letnim. Tylko czy jest na co czekać?

Stopniowo łagodzone obostrzenia mogą wcale nie przynieść oczekiwanych zysków, ponieważ to klienci najszybciej przyzwyczaili się do zmian. Oni też będą wyznaczać trendy w obsłudze, która coraz mocniej skłania się ku wygodnemu serwisowi pod dom.

Lista grzechów restauracji

Pandemia wymusiła zmiany na wszystkich, którzy chcą utrzymać się na powierzchni. Model biznesowy oparty na przyjmowaniu w lokalu może nigdy nie wrócić, dlatego inwestycje powinny zostać przeniesione na linię dostaw. Oznacza to, że sporadyczni klienci proszący o dostawę pod wskazany adres stanowią obecnie większość konsumentów, którzy oceniają według nowych zasad. Czego oczekuje klient w pandemii?

  • Szybkiej dostawy, zgodnej z oszacowanym czasem

  • Ciepłego i dobrze zabezpieczonego jedzenia

  • Kompletnego i zgodnego z ustaleniami zamówienia

  • Zachowania zasad bezpieczeństwa podczas odbioru

  • Jasnych komunikatów, łatwego i intuicyjnego menu w Internecie

  • Możliwości wyboru płatności: kartą/gotówką/na miejscu/przez Internet

Konsumenci szybko weryfikują rzeczywistość i stawiają na marki o pewnej renomie, dbające o jakość obsługi, wywiązujące się z terminów i kładące nacisk na staranność w przygotowaniu dań na wynos. Wszystko dlatego, że chcą przeżyć możliwie zbliżone doświadczenie pysznej kolacji we dwoje czy rodzinnego obiadu z dala od ulubionego miejsca. Ponadto częściej przy wyborze posiłkujemy się opiniami w Internecie.

Czy restauracje wygrają z pandemią?

Kryzys przetrwają najbardziej elastyczni i kreatywni zarządcy. Świadczą o tym chociażby miejsca nowo powstające, nastawione tylko na delivery. Część sieci nie kojarzących się dotąd z dostawami zaczęło współpracować z firmami zewnętrznymi. Postawiono na kontakt internetowy z pomocą fanpag'ów. Zamawiać można wszystko, nawet lody, desery, kawę, ponieważ liczy się każdy zysk. Okazuje się, że nic nie jest niemożliwe, ale w tym trudnym czasie niewątpliwie pomaga wypracowana renoma marki. Wierni klienci od początku lockdownu wspierają ulubione lokale. Korzystają też z dodatkowej oferty, m.in. voucherów czy lekcji gotowania online.

Jak przetrwać lockdown gastronomii?

Zacznijmy od tego dlaczego i po co jest lockdown. Weźmy pod uwagę, że niektórzy całkowicie zrezygnują z jedzenia na wynos, ponieważ boją się lub ich portfele uszczuplały. Zmianie musiały ulec warunki pracy, oddolnie zadbano o bezpieczeństwo personelu, np. przez codzienny pomiar temperatury. I choć mówi się o tym, że wirus nie przenosi się przez jedzenie, chcemy być pewni, że podczas produkcji i dostawy zachowano najwyższe standardy higieny.

Rady dla przedsiębiorców:

Pracownicy muszą być świadomi swojej roli w procesie przygotowania dań, ponieważ ich podejście rzutuje w rozmowach z bliskimi, którzy także są potencjalnymi klientami jak nie tej, to innej restauracji. Osoby odbierające zamówienia muszą widzieć maseczki, rękawiczki i płyny do dezynfekcji. Płyn do dezynfekcji dla gości, jednorazowe menu lub takie poddające się dezynfekcji (laminowane, elektroniczne), jednorazowe sztućce w serwetce, słomki w papierowych osłonkach – to wszystko zapewnia o wadze przykładanej do zamówienia. Jeśli na tym etapie coś poszło nie tak, możemy podejrzewać, że na kuchni mogły nie być respektowane nowe zasady.

Transport ma znaczenie! Pojemniki transportowe, czyli pojemniki termoizolacyjne muszą być w dobrym stanie, czyste, nie uszkodzone. One także są oceniane przy dostawie. Wszystkie pojemniki i torby na pizzę powinny być regularnie czyszczone i dezynfekowane, np. prane z odpowiednim środkiem. Żywność powinna być przechowywana we właściwej temperaturze, aby zapobiec rozmnażaniu się drobnoustrojów. Upewnij się czy Twoje pojemniki transportowe to pojemniki termoizolacyjne i są w stanie utrzymać właściwą temperaturę.

Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą naszego sklepu, gdzie znajdziesz wszystkie niezbędne narzędzia do bezpiecznych dostaw do domu. Oferowane przez nas artykuły do transportu żywności pochodzą od renomowanych producentów, a materiały użyte do ich produkcji spełniają zarówno wymogi HACCP, jak i również gwarantują doskonałą termoizolację. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, w których klient nie jest zadowolony z zamówionej przez siebie potrawy, tylko dlatego, że po dowozie całkowicie wystygła.

Beata

Leave a Comment